Levensduur AED

Wat is de levensduur van een AED?

Wanneer u net een AED (Automatische Externe Defibrillator) heeft aangeschaft, staat u er wellicht niet direct bij stil maar hangt uw AED al een aantal jaren in uw woning, bij uw vereniging of in uw bedrijfspand, dan speelt vroeg of laat de vraag: hoe lang gaat een AED eigenlijk mee?

Levensduur AED-apparaat

Een AED-apparaat is best een investering, dus u wilt de AED niet onnodig vroeg vervangen. Tegelijkertijd wilt u de zekerheid dat het AED-apparaat in een acute situatie probleemloos ingezet kan worden. Daarom is het advies om uw AED na 10 jaar te vervangen.

4 Redenen om uw AED na 10 jaar te vervangen

Een AED, ook wanneer deze nog nooit is gebruikt, is aan slijtage onderhevig. Hier leest u waarom vervanging na 10 jaar wenselijk is:

1. Betrouwbaarheid elektronica, een AED bevat gevoelige elektronica. Veroudering en externe factoren zoals temperatuur(verschillen), vocht en zand of vuil, kunnen ervoor zorgen dat de betrouwbaarheid van de elektronica in de AED afneemt.
  2. Verouderde software en reanimatieprotocollen, reanimatievoorschriften en software in de AED kunnen in de loop der jaren achterhaald raken.
  3. Capaciteit interne accu, Naast de vervangbare AED accu heeft iedere AED ook een interne accu (elco). Deze geeft uiteindelijk de schok af aan de patiënt. Door veroudering neemt de capaciteit langzaam af van deze elco en zal de AED steeds iets minder sterke schok (gemeten in Joule) af kunnen geven bij een reanimatie.
  4. Geen goedkeuring, keuringsinstituten keuren medische apparaten die meer dan 10 jaar oud zijn, niet meer goed. Wordt het AED-apparaat niet meer nagekeken, dan neemt het risico op storing bij een eventuele inzet toe.

Preventieve vervanging AED

Frans Versteegen van het AED Keurmerk Instituut: ‘Het stellen van een maximale leeftijdsgrens van 10 jaar voor een AED is ontstaan uit onze eigen testervaringen van de afgelopen jaren. We krijgen hier weleens kritiek op, vooral omdat de levensduur van een AED volgens de fabrikant langer kan zijn. Daarnaast worden veel AED-apparaten weinig tot nooit gebruikt. Vaak maak ik dan de vergelijking met het feit dat het heel normaal is dat we machines of auto’s na een aantal jaren wel afschrijven. Voor een AED, die op het moment van inzet een mensenleven moet redden, is tijdige vervanging extra belangrijk.

Het AED Keurmerk Instituut geeft na 10 jaar geen goedkeuring meer af aan een AED. Eigenlijk zien we dan altijd dat de betreffende AED, zoals wij ook adviseren, preventief wordt vervangen. Zo zorgen we er samen voor dat iedere AED op het moment dat iemand acute hulp nodig heeft, kan doen wat hij moet doen: een leven redden.’

Meer weten over de vervanging van uw AED?

Heeft u een vraag over de levensduur van uw AED-apparaat of wilt u meer informatie over een nieuwe AED of het keuren van een AED? Neem dan contact op met ons via info@aedbhvehbo.nl